26 november 2012

Bildserie: En kopp kaffe blir till!

Nördigt tycker vissa, kul tycker jag. Här följer en onödigt detaljerad bildserie om hur en kopp kaffe tillreds i en aeropress. Håll till godo:)
20g kaffebönor av valfri sort. Idag provar jag bönorna från Balckcoffee för första gången.

Ner med dem i kvarnen och börja veva! Eller för er med elektrisk kvarn: Tryck på start...

Färdigmalet.

Montera Aeropressen och häll i kaffet.

På med vatten, ca 90-95°C

Starta timern, 90 sekunder är det som gäller.

Rör om!

Fukta filtret och montera.

När klockan ringer, vänd på hela kalaset.

Pressa!

Njut!

5 kommentarer:

  1. snarare exakt process:) klockade hela processen förut, 5 min blankt från att jag slog på vattenkokaren till kaffet var klart.

    SvaraRadera
  2. Snyggt, vart riktigt sugen. Vilka är fördelarna med Aeropress? och när kan man börja kalla dig Barista? ;)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar aeropressen för att det är enkelt att göra kaffe till sig själv, om man är flera är det inte så tidseffektivt. Mindre risk att bränna kaffet också än i exempelvis en bryggare. Blir inte så mycket disk heller, bara skölja av delarna:) Baristatiteln får nog vänta åtminstone till jag skaffat espressomaskin och kan göra cappucinos med löv- och hjärtmotiv;)

    SvaraRadera
  4. Aeropressen är guld! Inget slår en kopp nymalet! :)

    SvaraRadera