04 januari 2013

Topplistor

Min förra topplista fick ju faktiskt en del respons, vilket jag tycker är roligt, så nu gör jag ett nytt försök men istället för en lista blir det nu två stycken.
En nördig lista, för min egen skull, och en vanlig lista för er "vanliga" människor.

Vi börjar med nördlistan. Som tidigare är det topp fem som gäller, och rubriken är kaffebryggningsmetoder.
1. Espressomaskin - En perfekt dragen espresso slår det mesta. Rätt extraherad är det en riktig smakupplevelse!
2. Aeropress - Kanske den mest prisvärda metoden av alla, och troligtvis den jag skulle välja om jag bara fick använda en bryggmetod. Aeropressen är kung!
3. Porslinsfilter - Manuell bryggning med filterhållare i porslin. Ingen risk att bränna kaffet då man brygger rakt ner i koppen istället för en värmeplatta. 
4. Vakuumbryggare - Kräver lite mer tid än många andra bryggmetoder, men det ger å andra sidan en större mängd kaffe. Snyggt att se på och mycket bra resultat.
5. Bistrobryggare/presskanna - Enklare än såhär blir det knappast. Blanda vatten och kaffe och vänta några minuter, det är allt. 

Har ni läst hela vägen ner hit och letar efter en till lista måste jag tyvärr göra er besvikna, det blir inget med det:) 
Det där med "vanlig" är inte riktigt min grej så det överlämnar jag åt någon annan. Men har ni tur kommer kanske fler nördiga listor i något annat ämne inom en snar framtid. 
Mer nördighet åt folket!

Hade fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar