13 mars 2011

En sån där distanssöndag och lite LCHF-snack

Börjar få rutin på det här nu, distanspass på helgerna är det som gäller. Bra skit helt enkelt!
Idag blev det ca tre och en halv timme ute i friska luften. Börjar faktiskt trivas på träningscykeln, i alla fall psykiskt. Fysiskt är den kanske inte optimal med lite tveksam sittställning och smalt styre bland annat, men själva känslan av att cykla är helt rätt.

Måste berätta också att det idag är två veckor sen jag började äta LCHF-kost. Alltså inga kolhydrater, bara fett och protein. Inga kolhydrater är kanske att ta i, de finns ju gömda lite här och var och nästan omöjliga att undvika.
Under dessa veckor har jag knappt ens tittat på pasta, inget ris, ingen potatis, inget bröd, ingen müsli, ingen gröt, inget socker...

Något som däremot har gått åt rätt mycket är ägg, bacon, grädde, jordnötter, jordnötssmör, creme fraiche, bearnaise mm. Allt med högt fettinnehåll och mycket protein:)

Anledningen till denna kost är att jag läst Björn Ferrys kokbok, där han beskriver hur han ändrade om sin kost några månader innan OS och sedan tog OS-guld. Tänkte att det kunde vara värt att testa, så jag ska fortsätta i två veckor till och sedan utvärdera.

Det känns faktiskt lite annorlunda i kroppen, inte alltid positivt men många gånger är det så. Ska bli intressant att se hur det känns när man kört det i en hel månad.

Peace out folks!

4 kommentarer:

  1. Låter som om allt är frid och fröjd nere i karlskrona Martin! härligt (Y)
    lite fler uppdateringer tack!!!

    Låter intresant de där med maten... ;) se till att berätta mera (A)
    ha det gött

    SvaraRadera
  2. Ja du får köra en utvärdering efter dina 2 veckor med LCHF !
    Min pappa kör det och jag kör det med, fast på en ytterst basic nivå, och för mig fungerar det väldigt bra att dra ner på kolhydraterna och öka främst med kött.
    Särskilt nu när man ska deffa bort 2 kg :-)

    SvaraRadera
  3. Kul att se lite kommentarer:)

    Det kommer en utförlig utvärdering nästa vecka om LCHF-maten. Ska försöka visa lite för och nackdelar som jag upplevt.

    Stay tuned!

    SvaraRadera
  4. Jag tävlar på landsväg i elitklassen i Sverige och kör LCHF sedan över ett år. Det fungerar faktiskt, även om jag i början kände vissa bakslag. Troligen mest psykologiska.
    Noterbart är att man inte behöver äta under tävlingarna. 180 km klarar man på enbart vatten. Ibland har jag med nötter och grädde för att få i mig nåt.
    Egentligen måste du nog vänta i mer än 4 veckor innan du kan utvärdera. Omställningen kan ta upp till 6 månader. Men som konditionsidrottare har man ganska bra fettförbränning sedan tidigare, så det går nog lite snabbare för oss.
    Läs "Istället för doping" med Frank Nilsson. Där finns svar på många av de frågor man kan ha i början.

    SvaraRadera