16 januari 2011

Ice bug vs. Nike

Har gjort ett litet inofficiellt test av skor i veckan. Inget stort och omfattande, snarare väldigt simpelt och lättförståeligt.
Men såna test kan ju vara bra de med. Och om man vill så kan man ju göra som många andra som bloggar om sin träning, man kan analysera testet obegränsat och lägga till löjligt många parametrar i beräkningarna om hur det kunde ha gått om man gjort någon liten del annorlunda.
Men vad tjänar det till? Bättre är väl att titta på hur det verkligen gick!

Testet gick ut på att springa en sträcka, med två olika par skor.

Första försöket gjordes i torsdags, med ett par Nike Pegasus, och andra försöket gjordes idag, med ett par stål och gummidubbsförsedda Ice bug.

Tiden för torsdagens försök blev 64 min, och dagens 63 min.

Även om det kändes som att det gick lätt i torsdags så var det lite isigt några kilometer där jag tvingades ta det väldigt försiktigt och tappade nog några minuter mot dagens tid då löpningen på isigt underlag gick minst lika fort som på den rena asfalten.

Min enkla analys av det här testet är att Nike-skorna gick lättare att springa i, men hastigheten varierade med underlaget, snabbt och studsigt på asfalt men rätt så mycket Bambikänsla på hala partier.
Samtidigt som Ice bug-skorna är lite mer trögsprungna kan man med de hålla en jämn hastighet hela passet och behöver inte tänka på om det är halt eller inte.
Det enda jag tänker på när jag har Ice bug:en är att försöka undvika asfalt så mycket som möjligt för att inte slita i onödan på dubbarna:)

Så om du löper mycket på vintern och inte redan har ett par löparskor med dubbar, KÖP! Du kommer inte ångra dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar