10 september 2011

Spurtvinst!

Idag satt jag återigen på min köttiga Allebike Ipsum för att tävla i Hallby, Jönköping.
Första minuterna på hojen kändes mycket märkliga, det märks att det var länge sen sist. Sedan Engelbrektsturen 31:a Juli har jag bara cyklat på den en(!) gång, det var under Finnmarksturen.
Men efter lite värmning på banan infann sig den rätta känslan och allt kändes bra.

Starten gick kl 10 och innan dess hann vi med att ha en tyst minut tillägnat Stefan Liv. Bra initiativ!

Eftersom jag inte kört mer än en tävling tidigare i västgötacupen fick jag stå i tredje startled och slåss rejält för en bra placering efter startsignalen. Full gas från samtliga och det var igång, äntligen! Fick ingen superstart direkt men plockade några placeringar på innern i första kurvan. Resten av första varvet blev en kamp om placeringar och jag hittade ett relativt bra flyt och kom med rätt bra.
Andra och tredje varvet körde jag helt själv men jag såg Jesper Gustavsson framför mig på vissa partier och ut på fjärde och sista varvet såg jag att han åkt ikapp både Erik Karlsson och Kalle Axelsson men avståndet ner till mig var fortfarande oförändrat, ända till sista halvan av varvet då jag såg dem alla tre rätt nära i en backe.
Jag laddade ordentligt och kom ikapp Jesper på toppen, men utför på andra sidan strulade jag till det lite och han fick lucka pånytt. In mot banans svåraste backe, Bravidabacken, var jag återigen på hjul på Jesper och Erik tätt framför. Kalle hade ryckt ifrån lite.
Jag cyklade en bit upp i backen innan jag hoppade av och sprang för glatta livet. Sprang om Jesper och på krönet var jag även ikapp Erik. Försökte göra processen kort med honom och langa i en växel extra och drog ifrån. Efter några hundra meter var jag även ikapp Kalle och försökte göra samma sak här, men han bet sig kvar på hjul och i banan näst sista kurva gled jag ut för långt och han passerade. Här trodde jag att det var kört men jag lyckades passera i den sista kurvan och sedan var det bara att ge gärnet i spurten, och det höll.

Jag tror att det hela resulterade i en sjätteplats i elitklassen. Vann gjorde nästn omänskligt snabba Mattias Wengelin, imponerande kört i leran!
Nöjd med dagen och nu laddar jag om för att köra årets sista MTB-tävling imorgon, en gammal favorit, Huskvarna extreme som den hette förr:)
Finns risk för att det blir en lerig historia men nu är jag förberedd med bästa tänkbara lerdäck jag kunde frambringa här hemma, fullt ställ imorgon med andra ord!



Foto: Josefine Laago

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar