28 oktober 2012

27,5" eller 650b, kärt barn har många namn.

Dagens cykelpass blev inte riktigt som de brukar. Dammade av min gamla Allebike imorse, den enda mtb jag har att tillgå för tillfället, och gav mig av in mot stan för att ansluta till Nicke och Figge som planerade att köra lite intervaller på cykelcross. Eftersom min cykelcross är allt annat än bra och jag saknar dessutom tubhjul till den valde jag mtb:n istället. Jag hade ändå inte tänkt vara med på intervallerna, jag ville mest ha sällskap och tänkte cykla för mig själv när de andra tryckte på för fullt.
Men Nicke erbjöd sig att låna ut en av sina hojar till mig och jag fick förmånen att för första gången testa en 27,5" cykel, eller 650b om vi ska vara korrekta.

Första intrycket var positivt. Den har den stabila känslan av en 29:a men kvickhet som en 26:a, riktigt kul att cykla på. Att jag hade problem att få i klossarna i egg-beater-pedalerna gjorde att jag inte riktigt kunde vara med och armbågas in på mållinjen men det gjorde det inte mindre jobbigt, snarare tvärtom:)

I och med det här passet kan man säga att träningen inför säsongen 2013 har dragit igång! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar