25 juni 2012

Kalla mig floppen...

Arg, besviken och rätt skamsen konstaterar jag att gårdagens SM knappast kunna gå sämre!?
25 min innan start började det regna lite lätt, en kvart senare öste det ner och fortsatte så ett tag. Starten gick och jag tog hjul på Fredrik Kessiakof, tänkte att det kunde vara smart under tiden bakom masterbilen, men vid första korsningen blev det kaos med bilar, motorcyklar, bussar och gud vet vad, så  jag slank förbi och låg gott och väl topp 20 när det började gå uppför.
Innan vi ens svängt in i målbacken, alltså innan de ens börjat räkna varv, känner jag att bakhjulet känns lite sladdrigt, sekunden senare ser jag att jag har punktering, perfekt...

Tar bort hjulet och får stå med det i handen ett tag innan servicebilen kommer och jag får ett nytt hjul, nu är hela klungan försvunnen och jag tillsammans med en falukille som också haft problem får jaga ikapp klungan. Vi fick lite hjälp av Mölndals bil och pace:ade första tredjedelen av varvet innan vi kom ut på stora vägen och hade ögonkontakt med klungan.
Jag körde om sista bilen och fick nu jaga ikapp slutet av klungan på egen hand.
Nu hade även regnet ökat och istället för att ösa ner fullkomligt forsade det ner från himlen och stundtals stod det decimeterdjupt vatten på vägen.

I botten av "klungan" fick jag nu ta i så mycket jag förmådde för att försöka avancera ytterligare. Jag fortsatte så i ett varv ungefär utan att få kontakt med huvudgruppen och benen kändes allt annat än bra, och istället för att kunna plocka placeringar eller köra jämnt uppför med framförvarande halkade jag med stumma ben bara mer och mer bakåt tills jag gav upp helt och insåg att det aldrig skulle gå och klev sen av efter två varv. Mitt SM varade alltså i 20km

Kollade watt-filen från igår och jämförde med tidigare träningar.
Högsta minut-watten under jakten igår var nästan 30W högre än bästa minuten under onsdagens backintervaller, konstigt att jag blev stum eller!?

2 kommentarer:

  1. Ok, 30w över backintervall, hur många watt är det? Vad väger du? Är lite nyfiken på vilken w/kg krävs för att ligga i en sm-klunga.
    /R

    SvaraRadera
  2. Hade 516W som bäst under en minut, inget som borde döda mig som det gjorde i söndags. Väger 65kg så ca 7,9W/kg, men det här var i jakten att komma tillbaka till klungan och försöka avancera upp i svansen när jag väl var tillbaka.

    SvaraRadera