19 april 2011

LCHF-godis

Har i dagarna läst Jonas Colting´s kokbok och fått lite inspiration inom både träning och mat. Så pass att jag googlade vidare efter mera intressant av/om konditionsfenomenet, och hittade en bra intervju med honom. Läs själva så får ni se.

Snappade upp idén om att göra kokosbollar liknande dem som Jonas berättar om i intervjun. Men i brist på kokosfett fick jag tänka om lite och funderade på om inte vanligt smör skulle fungera lika bra. Så som allt för ofta var jag för nyfiken för att inte testa.
Letade genom skåpen i köket lite snabbt efter användbara ingrediense och hade snart plockat fram hasselnötter, jordnötter, cashewnötter, valnötter, solrosfrön, sesamfrön, kokos och torkade tranbär. Och smör förstås! Malde/hackade ner allt och blandade med smöret presis som vanliga chokladbollar. Det gick faktiskt förvånansvärt enkelt och rätt gott blev det också. Tycker jag i alla fall. Kanske inte lika smakfulla som chokladbollar, men man slipper onödiga ingredienser som havregryn och socker.

Nu har jag i alla fall en hel talrik full av dessa energifyllda nötbollar i kylen och behöver inte tänka på vad jag ska äta till kaffet de kommande dagarna.

Förövrigt börjar jag tycka att det är allt lättare att äta LCHF-mat. Jag känner mig inte längre så sugen på kolhydrater som jag gjorde förr. Även om jag kan sukta efter lite pasta, ris eller potatis emellanåt är suget efter socker i olika former såsom godis och läsk inte lika lockande.

Det var allt för ikväll! Fortsätting följer imorgon:)

Nattinatti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar